دسته: پیشینه متغیر های روانشناسی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 58 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 30
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) هویت و سبک های هویت (پایگاه هویت) در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
مقدمه
در مطالعات شخصیت انسان، هویت یک جنبه اساسی و درونی است که به کمک آن یک فرد با گذشته اش مرتبط شده و احساس تداوم و یکپارچگی در زندگی می کند. به عبارت دیگر هویت مفهوم ذهنی فرد از خودش می باشد و با عناوین مختلف هویت جنسی، هویت گروهی، هویت نژادی و... مورد استفاده قرار می گیرد (ربر، 1985؛ نقل از اسماعیلی کلائی، 1389).
بسیاری از روان شناسان معتقدند که مهمترین موضوعی که ذهن نوجوان و جوانی را به خود مشغول می کند مسئله هویت یابی و پاسخ به سوالات "من کیستم، جایگاه من کجاست، در زندگی چه اهدافی دارم، و برای رسیدن به اهدافم کدام راه را، باید انتخاب کنم" است. عوامل مختلفی در رشد وشکل گیری هویت نوجوان موثر است که عبارکند از رشد شناختی، فرضیه های فرهنگی، هوش، تجارب اجتماعی خارج از منزل و جنسیت. تعریف هویت برای اولین بار توسط اریکسون ارائه شد و توسط نظریهپردازان دیگر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اریکسون در زمینهی هویت بر اهمیت بافت اجتماعی تأکید میکند، زیرا بافت اجتماعی چیزی برای جستجو ارائه میکند که میتواند حقیقت داشته باشد. پس شکلگیری هویت ترکیب مهارتها، جهانبینی و همانندسازیهای دوران کودکی است که بهصورت یک کل منسجم منحصر بهفرد درمیآید که برای نوجوانان احساس تداوم گذشته و جهتگیری برای آینده را فراهم میکند (کروگر، 2000).
از دیدگاه برزونسکی سبک هویت عبارتست از اینکه چگونه افراد به جستجو، پردازش و ارزیابی اطلاعات مربوط به خود میپردازند و از آن استفاده میکنند (برزنوسکی، 2000). سه سبکی که برزونوسکی به آن پرداخته است عبارتست از: 1- اطلاعاتی 2- هنجاری 3- اجتنابی/سردرگم. به نظر برزونوسکی توازن بسیار بالایی بین سبک سردرگم/ اجتنابی با وضعیت هویت سردرگم و سبک هنجاری با وضعیت هویت زودرس و سبک اطلاعاتی با وضعیت هویت موفق و دیررس وجود دارد (کاپوتی و اودس، 2001). افراد دارای سبک هویت اطلاعاتی آگاهانه و فعالانه به جستجوی اطلاعات و ارزیابی آنها پرداخته و از اطلاعات مناسب بهره میگیرند. این افراد سخت کوش، خودتنظیم گر، با عزتنفس بالا، درون نگر، دارای منبع کنترل درونی، خودآگاه، دار ای قدرت حل مسئله و پیچیدگی شناختی هستند (برزونسکی و آدامز، 2002). چنین افرادی معمولاً امیدوار نسبت به آینده، شاداب، خوش قول بوده و در هنگام انجام تکالیف تحت تأثیر دیگران نبوده و بر باورهای خود تکیه میکنند. افراد دارای سبک هویت هنجاری در تصمیمگیریهای مهم و ابراز عقاید با انتظارات، دستورات گروههای مرجع و افراد مهم هم نوا شده و به طور فعال به جستجو و ارزیابی اطلاعات نمیپردازند بلکه تلاش آنها در این است که از ساختار هویتی موجود که بدون تحقیق و اکتشاف به دست آوردهاند دفاع کنند. افراد با سبک هویت هنجاری بدون گذراندن دورههای اکتشاف، تحقیق و بحران هویت از طریق تقلید از مراجع قدرت مهم به تعهد میرسند و از تعهداتشان بهصورت سخت گیرانه و متعصبانه دفاع میکنند (دولینگر و دولینگر، 2002). این گروه از افراد دارای اهداف شغلی و آموزشی مشخصی بوده که از بیرون کنترل میشوند و انعطافپذیر نیستند (برزونسکی و کاک، 2000). افراد دارای سبک هویت اجتنابی/ سردرگم غالباً فاقد قدرت تصمیمگیری بوده و تصمیمگیریهایشان عمدتاً با تعلل و مسامحه انجام میشود. منبع کنترل این افراد بیرونی بوده و دارای رفتارهای هیجانی و بدون ثبات هستند (آدامز و شی، 2001). این افراد عزتنفس پایین، خودپندارهی منفی خودتنظیمی ناقص دارند. عملکرد این افراد بر روی تکالیف بسیار ضعیف بوده و معمولاً تکالیف را بدون این که کامل کنند رها میکنند. همچنین در زندگی و تحصیل کم تر موفق بوده و از استقلال و فردیت کمی برخوردارند (دولینگر و دولینگر، 2002).
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی : مبانی نظری و پیشینه پژوهش هویت و سبک های هویت (پایگاه هویت) (فصل دوم) , مبانی نظری و پیشینه پژوهش هویت و سبک های هویت (پایگاه هویت) (فصل دوم) , مبانی نظری هویت و سبک های هویت , مبانی نظری سبک های هویت , پیشینه پژوهش هویت و سبک های هویت , پیشینه پژوهش سبک های هویت
- ۹۵/۰۳/۲۹