چکیده :
هدف این پژوهش بهبود وضعیت یادگیری درس ادبیات دانش آموزان سوم راهنمایی به روش تلفیق تکنیک های خلاقیت با روش های تدریس است .روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی بوده و گروه نمونه شامل 21 دانش آموز سال سوم راهنمایی است . در این اقدام پژوهی تکنیک های خلاقیت (از جمله یورش فکری, تکنیک دلفی , تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز و تکنیک شوخی ) , را با روش های تدریس (از جمله روش تدریس مباحثه و مناظره ,روش تدریس فراگیری مشترک , روش تدریس تشکیل تیم های کلاسی و تدریس از طریق پرسش موثر ) ,تلفیق کرده و نهایتا منجر به یادگیری اثر بخش درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شد . بدین ترتیب با درک کامل مطلب و دریافت نمره های بالا ,توسط دانش آموزا ن علاقه آنها به یادگیری و فعال بودن در کلاس افزایش یافته و منجر به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری آنها شد. همچنین مشارکت در فعالیت های گروهی و تعامل با گروه نیز در آنها تقویت یافت .
مقدمه
درس ادبیات فارسی یکی از مهم ترین دروس دانش آموزان در طی دوران تدریس آن ها می باشد . این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن لغاتی فراتر از دانش آن ها و معانی پیچیده و اشعاری که درک آن ها در بعضی موارد سخت و دست نیافتنی برای آن هاست ، از محبوبیت کمی برخوردار است. تدریس واقعی ,آموزش نحوه یادگیری است تا دانش آموزان مطالب درس را بهتر جذب ,ضبط ,هضم و پالایش دهند. اگر معلم چیزی را تدریس کند و تغییری رخ ندهد ,یادگیری اتفاق نیفتاده است . تعلیم دادن نه تنها یک شایستگی است بلکه یک مهارت است . از این رو تعلیم دهنده باید در کار خود مجرب و متخصص باشد . معلمی هنرمند است که این شایستگی و مهرت را به نمایش می گذارد .(دوج,1385)
فهرست مطالب
چکیده : 4
مقدمه. 4
بررسی وضع موجود: 5
بیان مسئله. 5
جمع آوری اطلاعات (شواهد )1. 6
پیشینه تحقیق: 8
تدریس : 8
مفهوم خلاقیت : 8
فرایند خلاقیت : 9
آموزش پرورش و خلاقیت : 9
خسارتهای ناشی از افت تحصیلی: 13
عوامل موثر بر افت تحصیلی : 13
دوستان نا باب.. 15
دلایل افت تحصیلی از نظر روانشناسان و اندیشمندان. 16
الف - علل فردی.. 16
ب - مشکلات خانوادگی. 17
-ج مشکلات محیطی و اجتماعی. 18
تجزیه و تحلیل اطلاعات شواهد :1. 19
تقاضاها: 19
شاخص های کلاس فعال. 19
ویژگی تدریس خوب: 20
انتخاب راه حل های جدید موقتی (راه حل های پیشنهادی): 21
اجرای روش پیشنهادی و نظارت برآن : 21
شیوه برخورد با دانش آموزانی که تمایل به مشارکت در کلاس نداشتند : 22
شیوه برخورد با دانش آموزانی که با هم صحبت می کردند و مزاحم دیگران میشدند : 23
شیوه برخورد با دانش آموزانی که در کلاس حظور ذهن نداشتند : 23
مشخص کردن قواعد حاکم برکلاس : 24
گرد آوری اطلاعات (شواهد )2. 24
نتیجه گیری: 25
منابع : 26
برچسب ها : چگونه توانستم با تکنیکهای خلاقیت وضعیت درس ادبیات دانش آموزان را بهبود بخشم , اقدام پژوهی , بهبود وضعیت یادگیری , روش تدریس
- ۹۵/۰۳/۰۵